
Fulu Miziki
“Afro-futuristic Congolese punk collective rooted in rumba music but influenced by the experimental, EDM-inspired Nyege Nyege Tapes scene.” (Pitchfork)
Het Congolese collectief Fulu Miziki (RDC) heeft ‘amper’ twee EP’s op hun naam (Ngbaka uit 2022 en Mokano uit 2024), maar hun livereputatie bracht hen al flink wat naam en faam op. Geen toeval dus dat Gilles Peterson hen dit jaar uitnodigde op zijn prestigieuze We Out Here-festival tussen mooi volk als Michael Kiwanuka, Kokoroko en Noname.
Couleur Café ging al eerder voor de bijl en het invloedrijke Pitchfork loofde hen wegens hun sound, “rooted in the celebratory rumba music of their hometown but influenced by the experimental, EDM-inspired Nyege Nyege Tapes scene thriving in Uganda.”
The Quietus plaatste hen in het bredere kader van de rijke muzikale geschiedenis van Kinshasa en zette hen tussen acts als performance art-groep Ndaku Ya La Vie Est Belle en technopunkformatie KOKOKO!, maar noemde expliciet Fulu Miziki “One of the most intriguing of all these projects.”
Hoewel hun muziek digitaal geprocessed is, klinkt ze volgens Pitchfork “as ramshackle and scrappy as ever.” Niet verwonderlijk, want hun naam vertaalt zich uit het Lingala ruwweg als ‘music from garbage’.
Voor wie zich verder wil verdiepen in hun wereld: Get to Know Congolese Collective Fulu Miziki | OkayAfrica