Over Feeërieën
Feeërieën viert festief haar 20ste editie
Feeërieën is AB's avontuurlijke, gratis avondfestival dat neerstrijkt in het Warandepark in de laatste week van de zomervakantie. Voor de 20ste editie spreidt het volop haar vleugels uit over planeet Aarde, met meer dan boeiende artiesten uit Japan, Zuid-Afrika, Marokko, Syrië, Frankrijk, Libië, Kenia, Portugal en uiteraard eigen land. Van 26 tot en met 30 augustus in het Warandepark in Brussel.
Een terugblik op 20 jaar Feeërieën: een festival dat zich onderweg heruitvond
Feeërieën installeerde zich voor het eerst schoorvoetend in 2004 als een bescheiden driedaagse. Absynthe Minded fungeerde ergens op de affiche nog als ‘een aardig voorprogramma’. Een jaar later zou hun Belpopklassieker My Heroics, Part 1 het daglicht zien. De toon van het festival, met de blik gericht op de toekomst, werd gezet. Het werd duidelijk dat er in Brussel een hiaat werd ingevuld, en het festival ontpopte zich zo in 2005 tot een heuse vijfdaagse.
In de voorbije twee decennia kende het festival een flinke evolutie, maar week het echter nooit af van zijn basismissie: laagdrempelig zijn én blijven. Niet alleen door de gratis toegang of de perfect gelegen locatie op een boogscheut van het Centraal Station, maar eveneens programmatorisch. Het programma werd namelijk elke avond opgehangen aan een genre: van jazz over neoklassiek, electronica of songwriters tot global sounds. Hoe onbekend de artiesten ook waren, het publiek kon aanschuiven aan ‘een tafel naar eigen smaak’ en volop ontdekken. Die meervoudige laagdrempeligheid bleek de sleutel tot het welslagen van het festival.
Feeërieën kende tussen 2004 en 2023 een flinke publieksgroei: de opkomst ging van zo’n 500 bezoekers per dag in 2004 naar gemiddeld 1500 tot 2000 bezoekers per dag tegen 2013. Dat was niet toevallig het jaar waarin we resoluut de omslag maakten naar een internationaler profiel. De uitzonderingsjaren hierop waren – niet verwonderlijk – de Covid-19-jaren.
Van een eerder lokale affiche met intieme, sferische muziek, evolueerde het festival dus naar een eerder diverse line-up met artiesten afkomstig uit zowat alle werelddelen. Denk maar aan de revival van de Turkse psychedelica die niet onopgemerkt bleef - met passages van o.a. Derya Yildirim en Gaye Su Akyol - of de populariteit van de Afrikaanse desert blues die belichaamd werd door stomende sets van o.a. Mdou Moctar, Imarhan en Etran de L’Aïr.
Wie terugblikt op de affiches van Feeërieën herkent er tevens als verhaallijn de who’s who in van de boeiende hedendaagse Britse jazzscene. Van de meesterlijke, inmiddels internationaal gelauwerde saxofonist Shabaka Hutchings (present in 2016 met Sons Of Kemet), meesterdrummer Moses Boyd, saxofonist Binker Golding, Kamaal Williams, Mammal Hands tot zelfs de female supergroep NÉRIJA met o.a. saxofoniste Nubya Garcia en leden van o.a. KOKOROKO: allen passeerden de revue.
De jongste jaren investeert Feeërieën meer en meer in tot de verbeelding sprekende projecten rond inspirerende en iconische artiesten zoals Sun Ra (met een eerbetoon aan diens meesterwerk Space Is The Place), Oum Kalthoum (The Grand Dame of Arab Singing) of Moondog (met een viering van de 100ste verjaardag van deze Amerikaanse excentriekeling). Tevens waren er de heerlijke odd ones out: denk aan de passages van indrukwekkende operastemmen als Astrid Stockman en Lore Binon, maar ook de gelauwerde voorstelling Into The Open van podiumkunstengezelschap Voetvolk.
Tot slot bleek het festival ook steeds de vinger aan de pols te hebben met acts die een tijdje nadien prestigieuze zalen vulden. Denk aan Grizzly Bear, de Ijslandse Emiliana Torrini, Chassol (die later met Solange in zee ging en recent concerteerde in De Munt/La Monnaie), Patrick Watson, Girls In Hawaii (in 2023 nog goed voor vier uitverkochte AB’s), Melanie de Biasio of de IJslandse pianist Ólafur Arnalds die zelfs het podium van de Sydney Opera House haalde.
Met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Stad Brussel, Sabam For Culture, Liveurope en Bolt.